Двенадцать

Jag har just sett den ryska filmen 12 (dvenadtsat') o e helt imponerad!!! Först verkade den helt konstig o jag fattade ingenting, men som tur hade jag läst på förhand att den skulle handla om en tjetjensk pojke som blir anklagad för mord på sin ryska fosterpappa, så jag kunde någorlunda komma in i handlingen. Och händelserna utspelade sig i en risig gymnastiksal i Moskva, där tolv (där av namnet på filmen) jurymedlemmar försökte bli eniga om pojkens dom. Först var alla säkra på att han var skyldig. Utom en enda person, som tvivlade. Därefter började en efter en tvivla och till sist...nej nu ska jag inte berätta mer! Se den själv istället!! Jag hoppas att alla ryssar åtminstone skulle se den och få en rejäl tankeställare! För filmen tar upp och driver med främlingsfientligheten, judehatet, avskyn mot kaukasierna på ett sätt som jag tycker att borde få många ryssar i spegeln.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0