Это всё, что останется после меня...

Fick igår en sån lust att lyssna på DDT så efter jobbet måste jag gå via en skivbutik och köpa deras cd. Jag köpte en mp3-version, där typ alla deras album är inträngda på två skivor, så nu lyssnar jag på DDT och njuter :) Jag borde lyssna mer på deras musik för dom har så smarta ord. Och så vet jag att dom har en massa politiska budskap, men man borde sätta sig in i texterna mer för att uppfatta och förstå dessa budskap. På sistone har DDT haft väldigt få konserter i Ryssland och enligt en rysk kompis beror det på att de i princip har blivit "förbjudna" i Ryssland pga sina samhällskritiska texter. Istället har de haft många konserter i Ukraina och Baltikum. Jag vet inte om det här stämmer, men jag blev väldigt upprörd när jag hörde det. Deras enda konsert i Ryssland den här sommaren var på festivalen Nashestvie, som ägde rum i en liten byhåla utanför Tver på den lerigaste åkern jag sett i mitt liv! Det var så gott som omöjligt att se att det nån gång (=två dagar tidigare) hade varit gräs där. När jag och mina tappra kompisar kom dit var det bara en enda lervälling. Men vad gör man inte för att se DDT? Tyvärr fick vi höra väldigt få av de gamla klassikerna, "Что такое осень", "Родина" och "Черный пёс Петербург", för repertoaren bestod mest av material från de nyare albumen. DDT är riktiga legender inom den ryska rocken och de är starkt förknippade med S:t Petersburg. Till och med min "babushka" som jag bodde hos i S:t Petersburg ansåg att de faktiskt gör musik, trots att hon annars hade svårt för allt annat än Filharmonins klassiska musik :) 

      


Kommentarer
Postat av: Svirvel

ah jaa! du borde komma och lyssna på lite föreläsningar med tomi huttunen, han e guru på rysk rock å därmed oxå ddt!

2009-02-15 @ 21:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0