Inte igen!

Jag vet att det är evigheter sen jag har skrivit, men jag tänker inte be om ursäkt för det. Det har varit en massa: jul, nyår, Finland, gäster, resor… Men nu måste jag skriva.

Jag blir bara så jättejätteledsen och knäckt. Det har hänt igen. Varför varför varför? Jag kan bara inte fatta… Det hände i måndags, mitt på blanka dagen, mitt i centrala Moskva. Stanislav Markelov och Anastasia Baburova sköts ihjäl. So what, människor skjuts ihjäl hela tiden överallt, vem bryr sig? Jag hade aldrig hört talas om dem innan jag såg ryska nyheterna på måndag kväll. Men ändå tänker jag börja lipa när jag läser om dem i Novaja Gazeta. För historien upprepar sig. Han var advokat som bl.a. försvarade tjetjener som blivit utsatta för ryska arméns övergrepp och representerade Anna Politkovskajas familj i rättegången. Hon var, precis som Politkovskaja, journalist på Novaja Gazeta, den mest regimkritiska tidningen i Ryssland, och koncentrerade sig på att undersöka rasistiska och nazistiska brott. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många liknande människorättskämpar har blivit dödade i Ryssland de senaste åren. Och därför blir jag så ledsen och besviken. Varför är mitt kära Ryssland på väg åt helt fel håll?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0