Fula Finland

Jag fick en aha-upplevelse idag. Jag har kanske nån gång undrat litelite över varför jag egentligen är så förälskad i och beroende av Ryssland, men nu har jag eventuellt fått en litenliten del av svaret. Jag tittade på ett program som heter "Fula Finland" ("Ruma Suomi"), det var del 1 av 8, och i dagens avsnitt tittade man på hur många gamla fina byggnader i Åbo har ersatts av fula betonglådor. Astrologen Eero Valtoja som intervjuades sa att 1900-talets tre främsta brott mot mänskligheten var "kommunismen, fascismen och funktionalismen". I programmet jämförde man Åbo med Viborg och konstaterade att Viborg sorgligt nog är Finlands "bäst bevarade" stad. Även om stora delar av Viborg är i hemskt dåligt skick står de vackra medeltida byggnaderna åtminstone kvar. Kanske det finns någonting positivt med den hopplösa ryska byråkratin, som försvårar alla slags beslut, trots allt... och det är nog det där gamla, slitna, vackra som i mina ögon ger en stad sin CHARM, så jag tror det är därför jag trivs så bra i Ryssland. De fula lådhusen finns ju inte precis bara i Åbo, utan i de flesta finska städerna, och jag säger förstås inte att en rysk betongförort är speciellt mycket vackrare, men t.ex. i S:t Petersburgs eller Viborgs centrum finns en massa gammalt bevarat medan Åbo centrum har ett par malplacerade vackra byggnader runt torget, typ ortodoxa kyrkan och Åbo Svenska Teater. Resten är kanske "funktionellt", men ack så fult.

Resultat av aha-upplevelsen:
1. En iver att gå med i Meidän Turku ry och försvara gamla fina hus i mitt Åbo.
2. En Viborgslängtan som nästan får mig att fylla i nästa visumansökan redan nu idag. Jag vill till Monrepos!
3. En sorgsen tanke på min stackars kära rivningshotade Sampo-elokuvateatteri i Petrozavodsk. En väldigt fin byggnad som tyvärr är i så dåligt skick att den rasar när som helst. Och det är ju КРИЗИС så ingen har råd att renovera den :(

Kommentarer
Postat av: Victor

Precis vad jag har sagt länge: om Viborg hade förblivit finskt så skulle det knappast finnas några fina gamla hus kvar alls. De husen som förstördes pga bombningar i Helsingfors under kriget är ingenting mot förstörelsen man lyckats åstadkomma på egen hand efter det. Riv allt gammalt och historiskt värdefullt bara och bygg nya och fula köpcentrum och annat skit istället. Och inte har man ännu heller lärt sig; några år sedan fick magasinen vika under för musikhuset, som byggs som bäst. Var det nu så svårt att bygga det nån annanstans?

Hmm, fast när man läser Markus Lehtipuus böcker om Karelen så kanske man ändå börjar tycka att det skulle ha varit fint om Finland hade fått behålla sin del.

http://prokarelia.net/KarjalanTragedia/index.php

2009-06-08 @ 23:52:29
Postat av: Sasha

Hmm, jag har inte läst Lehtipuus bok, så jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka... Jo, karelska språket skulle kanske vara mera levande nu om Karelen skulle ha hört till Finland. Och dom karelska babushkorna skulle ha en pension som dom faktiskt kan leva på. Men annars vet jag faktiskt om jag tror att saker o ting skulle se bättre ut... Alla fina karelska stugor som jag är helt kär i skulle säkert vara ersatta med trista lådhus.

2009-06-10 @ 14:44:06
URL: http://sashulik.blogg.se/
Postat av: Anders

Astrologen Eero Valtoja = Astronomen Esko Valtaoja :D



Tre poäng för att gissa hur jag hamnade här.

2011-08-13 @ 08:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0