Nya namn

Jag har så länge irriterat mig på dubbelnamn, alltså efternamn som inte alls passar ihop, men ändå används ihop, med ett ynka bindestreck imellan. Men nu läste jag en så bra grej på Hesaris webbsida: man gör ett helt nytt namn som är en kombination av bådas namn. Där fanns som exempel: Reinikainen + Mäkinen -> Reinimäki. Smart! Inte för att det gäller mig för jag ska inte gifta mig och jag vet inte hur man skulle bli tvungen att vrida och vända på mitt namn för att det skulle bli en vettig kombination av det och nåt annat...

Kommentarer
Postat av: Masja...

Breidersson? Breidansson? Breid-Johan? :)



Skämt åsido, det är faktiskt ganska många som gör sådär - eller tar ett totalt nytt namn som inte påminner om någonderas förra!

2009-03-26 @ 19:58:26
Postat av: Sasha

Hihi, bra förslag :) Emmi föreslog Johander, de e också ganska roligt. Men jag tror ändå det inte blir aktuellt...

Jo, det där att folk tar ett helt nytt namn eller typ nåt namn som har funnits i släkten tidigare har jag hört, men jag hade aldrig tänkt på att man kan göra en kombination av bådas namn sådär.

2009-03-29 @ 12:11:53
URL: http://sashulik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0