Politkovskajas minnesdag

Idag har det gått 3år sen Anna Politkovskaja dog. Ingenting har förändrats; hon är lika död som förut och hennes mördare är lika fri som förut. Det enda som är annorlunda är att också flera av hennes likasinnade har fått sätta livet till. De ryska myndigheterna har ju visat att det är helt okej att mörda människorättsaktivister, man behöver inte ens sitta i fängelse för det, så varför inte röja undan alla som stör ens skumma affärer?

Här i åbo ordnade Amnestys lokalavdelning en liten minnesstund med tända ljus på Stadsbibliotekets trappa. Jag trodde där skulle vara massor av människor, men det var en ganska liten skara som samlades. Tydligen orkar de flesta finländare inte bry sig längre... "När det inte händer åt mig själv angår det inte mig". Va? Är vi verkligen såna? Hoppas inte det.




I Moskva var det en aning fler som kom ihåg Politkovskaja utanför huset där hon bodde och även blev mördad. Novaya gazeta visar bilder från "mitingen" som hölls där, och på en av bilderna dyker en bekant figur upp: Boris Nemtsov! Fd. vice premiärministern och nuvarande oppositionsledaren som var här på bokmässan! i helgen Han har visst hunnit hem igen :)
Kolla in bilderna: http://www.novayagazeta.ru/news/655161.html  
(om jag inte räknat fel är det Nemtsov på bild 22 och på bilden innan ser det ut att vara Grigorij Javlinskij, Jabloko-partiets förra ledare, andra känner jag inte igen)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0