Somaliland - va?

Igår slötittade jag på tv när jag satt ensam hemma med katten och jag råkade fastna för ett program om en kille som har bott i Finland ända sedan han var 8år, kan perfekt finska, har familj i Finland, men blev utvisad ur landet på grund av brottslighet. Han kom från Mogadishu i Somalien, men utvisades till Hargeisa i Somaliland, där han  inte accepteras, utan misstänks vara terrorist eftersom hans dialekt avslöjar att han kommer från Mogadishu. Somaliland? Där hajar jag till. Vad är det för ett land? Varför vet inte jag att det finns ett sånt land och varför har finska myndigheter inte någon koll vart de skickar "tillbaka" människor? Jag kollar på wikipedia: Somaliland förklarade sig självstsändigt 1991, men ingen annan stat har erkänt det självständigt. Ahaa. Alltid lär man sig något nytt. Borde finska migrationsverket kanske också kolla wikipedia innan det sätter någon på flygplanet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0