Plastpåsfritt Moskva?

Visst funderas det mer än jag trodde på ekologiska frågor i Ryssland. Jag håller ännu på med min översättning och råkade snubbla in på en sajt som heter babygreen.ru och som främst är riktad till småbarnsföräldrar, men som har en massa annat intressant än babyartiklar också. Där finns till exempel en экословарь (eko-ordbok), ekologiska recept och diverse artiklar om allt från hybridbilar till sopsorteringstips. En artikel som jag fastnade för handlade om att Moskva ska försöka minska på antalet plastpåsar, eftersom Moskvaborna varje år dumpar ca. 500 000 ton plastpåsar på stadens soptippar. Men hur ska ryssarna kunna sluta använda sina kära пакеты (plastpåsar)? Jag och min kompis Hanna brukar skratta åt ryssarnas förvåning när man tackar nej till en plastpåse i butiken: de stirrar på en och säger "Ну, это же бесплааатно!" (Nå men det är ju graaatis!"). Får se hur det går...

http://www.babygreen.ru/news/2009/11/23/141/



PS. Under полезные ресурсы nere på sajten finns linkar till andra ryska ekosajter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0