Rysshatande finnar?

Idag ordnade Suomi-Venäjä-Seura en föreläsning på restaurang Koulu och Victor och jag var (såklart) där, hihi. Vi blev till och med medlemmar i föreningen för att få gratis inträde... Föreläsaren hette Arvo Tuominen och han har gjort många dokumentärer om Ryssland och nu berättade han om Rysslandsbilden i finsk media. Det kom inte precis fram någonting helt totalt nytt som jag inte skulle ha haft en aning om, men var ändå riktigt intressant. Och Tuominen var väldigt pro-Ryssland! Någon i publiken frågade t.ex. om han någon gång har haft problem när han har jobbat i Ryssland, typ med byråkrati och sånt, men det hade han aldrig (!) haft. Nå, som han sa handlar allt om att ha rätt inställning när man har med Ryssland och ryssar att göra! Just det, jag håller med. Och så gillade jag speciellt en grej som han sa, det lät typ så här:

" Man ska försöka förstå vad Ryssland ÄR - inte hoppas att Ryssland skulle vara sånt som man själv vill att det ska vara."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0