Min stad

Igårkväll drabbades jag av Stora Petersburgssjukan! Jag vill dit! Jag vill gå längs Nevans strand. Jag vill ta metron till alla ändhållplatser och bara gå ut och titta och sen åka tillbaka. Jag vill kasta röda och gula löv i Letnij sad. Jag vill gå i Raskolnikovs fotspår. Jag vill äta blinier från Teremoken. Med svampfyllning. Och sen med äppelfyllning till efterrätt. Jag vill träffa gamla bekanta på Moskovskij vokzal. Jag tror jag till och med vill plaska omkring i novemberslask upp till knäna. Men vill jag jobba i visumfabriken...??

Eremitaget, Amiralitetsspiran, Peter-Paulfästningen, Nevan, ja allt...

Är det för att mitt visum just tog slut som jag känner mig så här instängd och nostalgisk...?

Min fina blåa kyrka som har renoverats sen den brann, just efter att jag hade flyttat bort från grannskapet.

Eller har det helt enkelt gått för lång tid sen jag senast bodde i Piter? Fem år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0