Grattis Gorbatjov!

Idag fyller Michail Gorbatjov åttio år och enligt YLE:s hemsida firar han födelsedagen med familj och vänner i Moskva. Jag har firat honom med att läsa Anna Karenina, låna en massa bibbaböcker, dricka massor av te och snart ska jag och resten av gänget i "Krasnaja Mashina" spela sähly till hans ära :)

För ett antal år sedan såg jag en dokumentärfilm om Gorbatjov och det som fastnade starkast i minnet var hur sorgsen han verkade, speciellt när han talade om frun Raisa som gick bort år 1999. Han lär vara den enda av sovjetledarna som visade att han verkligen älskade sin fru och hon fanns ofta vid hans sida i offentligheten, i motsats till de andra sovjetledarnas eller dagens ryska tandempars (Putin och Medvedev) fruar.

Nu finns alltså inte Raisa mer och det första jag tänker på när jag hör namnet Gorbatjov är "en gammal, ensam, sorgsen farbror". Men som tur är ju inte det hela sanningen! Gorbatjov är fortfarande aktiv. Han är en av ägarna till Novaja Gazeta och förhåller sig kritiskt till de nuvarande makthavarna i Ryssland. Kanske det behövs en ny perestrojka?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0